onsdag den 2. april 2014

Barn i byen

Siden jeg blev gravid har jeg tit brugt mine cykelture gennem Aarhus fordybet i tanker om, hvordan det mon er, at være (og have) barn i byen. Når jeg cykler op ad Vestre Ringgade om morgenen, kan jeg mærke, hvordan osen river i mine næsebor - noget som jeg aldrig har tænkt over før! Jeg er begyndt at synes, at byen tit er grim og ildelugtende - ikke når solen skinner, men ellers - og uanset hvor meget jeg elsker alle de muligheder, der er her, glæden ved at bo så tæt på mine venner og at kunne cykle til næsten alt, så har jeg indset, at jeg i bund og grund ikke er et bymenneske. Ikke for altid i hvert fald. Planen er at vi skal blive boende i Aarhus indtil videre, men det er ikke til at vide hvor vi havner henne i fremtiden. Det har aldrig været min hensigt at gro fast i byen - kan man overhovedet det, rigtig, når man er vokset op som bondepige?

Når det er sagt, så er jeg slet ikke bekymret for at have barn i byen. Jeg tror, det gør det en hel del sjovere at være på barsel at have både Aarhus og vennerne indenfor gå-afstand. Som barn på landet hørte vi nogle gange skrækhistorier om "københavnerbørn", der - sådan husker jeg det - ikke vidste at mælk kommer fra køer og at æg kommer fra høns og desuden skulle lege i asfalterede baggårde uden lys og aldrig fik frisk luft. Sådan er det heldigvis ikke at være barn i byen i dag, hverken i Aarhus eller København. Der er en masse børnevenlige steder og aktiviteter henvendt til børn og børnefamilier. Det kan kun blive sjovt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar