tirsdag den 4. december 2012

Jobsøgningskvalme i julekaos

I går morges sad jeg søvndrukken ved mit skrivebord kl. 7 og kunne ikke fatte, at det allerede var mandag igen. På min to-do liste stod der noget med, at jeg skulle lave en prioriteret liste over hvor jeg vil søge praktikplads henne, at jeg skulle til et eller andet netværksmøde og i øvrigt også lave en plan for, hvordan min jobsøgning skulle forløbe i den kommende uge. Nej, jobsøgningskursus er ikke for sjov - og der er mange lektier. 

Udenfor mit vindue havde nogen lukket munden på verden med et lag sne. Jeg kunne ikke lade være med at føle, at alting sejler. Det er nemt nok, at få det til at se ud som om, at ens liv er perfekt. Men her trænger virkelig til at blive gjort rent, selv folk med fuldtidsarbejde har pyntet til jul nu, og her, over et år efter mig og Jakob flyttede sammen, består vores sengebord stadig af en avis. Men her kommer det værste:

Mine planer med jobsøgningen for den kommende uge var at undersøge om der er nogle ledige jobs i IKEA (det var der ikke) eller om man kan få fast fuldtidsjob ved et eller andet rengøringsfirma (nej heller ikke). Hele det her jobshow hænger mig bare langt ud af halsen. Det er ikke så meget kurset, for de er egentlig rigtig rare og kompetente derhenne.

Alligevel kom jeg til at krusedulle det her frem, da jeg sad og tog noter.


Det forestiller (fra venstre) konsulentfirmaet, der gerne vil tjene penge, jobcenteret, hvor de ikke rigtig har styr på noget og A-kassen, som er sure. Især i telefonen.

Bare kald mig barnlig. Jeg er ved at brække mig over arbejdsløshedsindustrien. Jeg brækker mig i øvrigt også, hvis jeg hører flere arbejdsløshedsjokes eller hvis der er flere der spørger mig om "det går godt på arbejdet", vel vidende at jeg ikke har noget eller spydigt hinter til, at jeg da har så meget tid. Uanset hvor meget det er ment i sjov og sagt af søde mennesker. 

Måske er jeg bare sart. Men nu er det fandme ikke sjovt længere. Glæd jer bare, til I selv engang skal møde monsteret med tre hoveder illustreret ovenfor.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar