lørdag den 27. oktober 2012

Den bedste kur mod burger-trang

Nu er det to måneder siden vi vendte hjem fra USA og jeg får stadig kvalme ved tanken om burger. Sidst jeg havde det sådan med noget, var da mig og min veninde havde været i Asien, og der lige gik et par år før lysten til at spise asiatisk mad vendte tilbage igen.

Jeg var simpelthen blevet afvænnet ved at have indtaget for meget af det.

Sådan er det også gået med burgerne. For når man er en fattigrøv der rejser rundt i staterne, så vil der simpelthen være tidspunkter, hvor valget står mellem Mc'Donalds, Burger King og KFC - især, hvis man kører med Greyhound-bus om aftenen og det er det udvalg som aftensmads-stoppet har at tilbyde.

Et sted var der også Pizza Hut.

Desuden er Fastfood (sjovt nok) det billigste mad man kan få og endelig er burgeren jo, som bekendt, også amerikanernes nationalspise. De elsker det. Over det hele. Vi har fået serveret burgere i alle afskygninger, størrelser, kvaliteter og prisklasser.

Præmien for den mest opfindsomme burger, går til caféen med "rejeburgeren" i New Orleans, præmien for den mest kedelige burger går til Mc'Donalds for deres Mc'Double og præmien for den bedste burger går (vidst nok) til Huey's i Memphis.

Hvis den friturestegte sandwich man serverede for mig i Texas kan klemmes ind under den, i USA, ret brede betegnelse "burger" så er den også faretruende tæt på en førsteplads.

Præmien for bedste hjemmelavede burger deles mellem Bon Paul & Sharky's hostel i Asheville for deres 4. juli hamburger og familien i Albuquerque for deres "traditional american hamburgers".  

Kan I huske, hvordan Mc'Donalds restauranterne så ud i slut-90'erne? Med skinnende røde plastiksæder og happy meal og Ronald Mc'Donald over det hele? Jep. Sådan ser de stadig ud mange steder i USA. Burger-festen vil ingen ende tage. Æd til du skammer dig.

Jeg var vild med at rejse rundt derovre. Det var uendelig fedt! Men burger hænger mig langt ud af halsen. Jeg er i hvert fald vænnet fra i et par år. Det har været en kamp at skrive det her indlæg.

Tilgengæld har Jakob fået det lige omvendt - han har abstinenser...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar