torsdag den 30. august 2012

Kære danskere. Er madspild høfligt?

Til dem der tror, at jeg aldrig ser fjernsyn: Luk øjnene, sig ”lalalalala” og klik tilbage til facebook.

I aftenshowet i tirsdags snakkede de om doggybags, som jo er super udbredte i USA, lige bortset at vi ikke hørte nogen kalde det for en ”doggybag” derovre. Vi spiste meget ude i USA (det gør man) og jeg tror, at en af grundende til at doggybag-fænomenet er så populært i USA er, at portionerne jo er så r...store! At spise op kan virke som en umulig opgave for de fleste, men der er selvfølgelig nogen som har plads nok i mavesækken derovre… Det ved vi jo alle…

Nå. Men tjenerne spørger så: ”Do you want a bag for that?” eller ”do you want me to put it in a box for you?” og sårn og vi fornemmede hurtigt, at det egentlig var ret uhøfligt ikke at tage imod tilbudet.

Det er lidt det samme som at sige: ”Nej, for jeg elsker bare madspild og jeg kunne i øvrigt ikke lide den mad du lige serverede for mig, smid det dog ud”, så jeg tog mig selv i at komme med en masse undskyldninger og forklare at vi ikke havde mulighed for at opbevare det og var backpackere osv.

I sådan en pinibel situation var det svært at genkalde sig den helt omvendte situation herhjemme. Her ville det nærmest være uhøfligt at bede om en boks til sin mad, det ville (sat på spidsen) være det samme som at sige ”jeg har egentlig slet ikke råd til det mad jeg sidder og spiser og jeg har derfor tænkt mig at leve af det resten af ugen – mangler I i øvrigt en ansat?”.

Men det synes jeg er dumt.

Jeg er imod madspild og synes det er en god idé at tilbyde folk at tage resterne med hjem, så de også kan få glæde af det næste dag eller fryse det ned. 

Problemet er bare, at vi danskere næsten aldrig spiser ude, at portionerne man får, når man endelig gør det, er meget mere passende end i USA og at jeg synes der er en generel fare for bakterier (men det er måske bare mig), når man sådan fragter halvspist mad (der først har stået længe på bordet i stearinlysets skær på en varm restaurant) hjem i en varm bil og først der sætter det i køleskabet osv. Det skal i hvert fald varmes godt igennem, hvis man skal have det at spise næste dag. Se: Nu lyder jeg ligesom min mor.

Men: Madspildet er altså for stort i Danmark, så måske du skulle overveje at gemme resterne næste gang du er på date?  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar