lørdag den 30. august 2014

Anbefaling til alle gravide

Nu hvor ventetiden er blevet virkelig intens har jeg kastet mig over en ægte gammel klassiker: Lige siden jeg var en lille pige har jeg set den stå på mine forældres bogreol og nu var tiden pludselig kommet til at læse "Vinterbørn" af Dea Trier Mørch.


Jeg har ladet mig opsluge af et stemningsfuldt tidsbillede af livet på Rigshospitalets fødeafdeling anno 1975 og selvom kvinderne i bogen tilhører et samfund med rødstrømper, kollektiver og fremskridtsparti i fuldt flor, så er deres bekymringer og tusind-tanker i forbindelse med graviditeten alligevel universelle. Når man er højgravid er det både beroligende og foruroligende læsning på samme tid. Og så er det sjovt, at lægerne giver de gravide på svangreafsnittet snaps når de kommer for meget op at køre. Og at de gravide ryger på stuen. 

Med andre ord: Meget har ændret sig siden 1975, men selve graviditeten er en universel kvindelig erfaring, som man kun kan ændre rammerne omkring. Dét (sammen med det smukke ved søstersolidaritet) synes jeg træder tydeligt frem når man læser bogen, som desuden er eminent velskrevet og har nogle utrolig smukke illustrationer.



Anbefaling hermed givet.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar