mandag den 18. februar 2013

Almen velfærdsnavigation

Jeg er forhåbentlig ikke den eneste, der går rundt og synes, at der mangler et par fag i folkeskolen/gymnasiet - at der er noget viden, man godt lige ville være blevet introduceret lidt grundigere til, inden man blev erklæret flyveklar.

Nu tror du sikkert, at jeg synes der skal være et helt fag, der kun handler om litteratur (det synes jeg også) eller mere seksualundervisning, men det er ikke det, der går mig på.

Det er simpelthen den afgrundsdybe mangel på undervisning i emner som privatøkonomi, skattesystemet og dagpengesystemet, der generer mig. Dagligt.

Jeg gad da godt vide, hvad jeg skulle med ting som forskudsopgørelse og årsopgørelse. Det tog mig lang tid at forstå forskellen mellem skattekort, frikort og bikort. Hele feriepenge-systemet er stadig én stor gåde for mig og dagpengesystemet er en kamp at navigere i.

Jeg synes det er naivt/arrogant af systemet blot at antage, at vi alle sammen har helt styr på hvad der foregår. For jeg er da virkelig glad for, at jeg godt kan overskue at lave grundig research på diverse statslige hjemmesider.

Et solidt grundkursus ville være et hit! (jo det ville)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar