mandag den 17. december 2012

Hvornår får jeg tid til at læse bøger?

Man skulle tro at sådan en jobsøgende akademiker uden børn, som mig, ville have masser af tid til at sidde i hjørnet af sofaen med slumretæppet, og en kande te, og læse sig igennem den ene gode bog efter den anden, ikke?

Jeg venter stadig på at det sker.

I stedet sidder jeg her med ømme ben og halvvejs hold i ryggen efter at have rendt byen tynd for julegaver, der naturligvis alle sammen er udsolgte. Var det meningen, at det skulle være hyggeligt at købe julegaver, siger du? Dét venter jeg også stadig på sker.

Jeg var topfrustreret og - mellem os - så kom jeg måske til at græde en lille smule inde i Inspiration. Måske kom jeg også op at diskutere med en facer på Clemens Bro.

Hvis du har set mig inde i julegavehelvedet, så vær sød at lade være med at dømme mig efter hvad du så. Jeg er *selvfølgelig* flinkere og meget mere overskudsagtig i virkeligheden. Render da normalt ikke rundt i ring og mumler med mig selv, mens jeg tjekker 117 forskellige lister på min mobil.

Men vil du vide, hvad det værste er? Det allerallerværste?

Jeg har ikke engang nogen undskyldning for at være så sent ude med julegaveindkøbene i år. Jeg har heller ikke nogen undskyldning for, hvorfor det tager mig ugevis at få læst en bog. Jeg tænker hele tiden, at jeg virkelig må være langsom og distræt, siden jeg kan have så travlt.

Tilgengæld har jeg da et nytårsforsæt (vær mindre distræt - læs flere bøger) og snart også en tiltrængt juleferie - der forhåbentlig både kan dæmme op for lysten til at placere mig selv i en kasse adresseret til Timbuktu og følelsen af at læse for lidt bøger.

2 kommentarer:

  1. Det handler om at give sig tid, Mette! Og om prioriteringer. Du skulle fx se, hvor meget støv der ligger under min sofa.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det råd vil jeg straks tage til mig!

      Slet