mandag den 1. oktober 2012

Blåt glimmer til drengene

Jeg er i bagehumør. Så den anden dag sad jeg og lavede lidt research på spiseligt glimmer. Meget hyggeligt egentlig. Men jeg må indrømme, at jeg blev lidt forarget på kønsdebattørernes vegne da jeg så DET HER hos Dr. Oetker.

Glimmer skal åbenbart være blåt for at drengene må elske det? Eller? 

Er jeg den eneste der synes teksten er bare en lille smule politisk ukorrekt? Hvad hvis der er en lille fyr der bare elsker lyserød eller en lille pige, der synes blå er for fedt?

Jeg har godt hørt om fødselsdagsfester i børnehaver, hvor der var blå cupcakes til drengene og lyserøde til pigerne, så de rigtig kan blive placeret i nogle stereotype kønsroller.

Men det der med drengefarver og pigefarver er bare so last year, Dr. Oetker. Måske man bare skulle prøve at lade være med at blande kønsopfattelser ind i glimmersalget...

Det er med til at fastholde nogle forældede kønsopfattelser. Jeg kan selv huske hvor forarget jeg engang blev som barn, da en veninde betroede mig, at hendes yndlingsfarve var blå.

Er vi virkelig ikke kommet videre?

Kikset  forsøg på at få drenge til at elske glimmer.
Men respekt for dem der gør. I alle farver. 

4 kommentarer:

  1. Ej, hvor en kikset tekst!

    Og er i øvrigt helt enig med dig...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja den er enormt kikset. Kunne simpelthen ikke lad være med lige at studse over den! Og tak :-)

      Slet
  2. Hep! Hørt!
    Vores yngstemand på snart 5 år synes lyserød og mange andre farver er fantastisk. Og datteren på snart 7 år er vild med alt der er blåt og grønt. Har jeg så gjort noget helt rigtigt eller helt forkert? (nok midt imellem).

    SvarSlet
    Svar
    1. Fedt! Det tror jeg også - og farverne tilhører jo os alle :-)

      Slet