tirsdag den 27. august 2013

Når man har læst en bog og ville ønske, at man stadig havde den til gode

Jeg tør vædde på at mange kender den der sære følelse af tomhed, der nogle gange opstår, efter at man har færdiglæst en bog. Det er ikke altid, at den er der. Jeg må indrømme, at jeg mange gange i løbet af de sidste 4 år (hvor jeg har læst litteraturhistorie på uni i 3 af dem) har lukket en bog med et STORT lettelsens suk. For det er ikke altid nemt, når man ikke selv vælger hvilke romaner man skal pløje - og hvor hurtigt. 

Den sære følelse af tomhed er altså en god følelse, som viser at man virkelig nød at læse bogen og egentlig ikke rigtig ved, hvad man skal stille op, nu hvor den er færdiglæst. 

Det er den følelse jeg sidder med nu, efter at have lukket The Cuckoo's Calling af J.K. Rowling. For er I sindsyge, den kvinde kan strikke et plot, der fanger mig. Der er et eller andet ved hendes måde at skrive på, der virker dybt medrivende på mig. Tydeligvis også på mange andre. 

Nu krydser jeg bare fingre for, at de mange romaner på kommende semesters pensumlister er mere værd rent litterært end de 0.01 pund Amazon skulle have for de fleste af dem. Ellers bliver det et meget langt efterår. 

4 kommentarer:

  1. Ja, det kender jeg! Virkelig! Og selvfølgelig har du ret i, at det er en god ting, men hold op, hvor er det en tom følelse - som at skulle tage afsked med en, man har kær. Det er altid lidt svært at komme i gang med en ny bog efter det. Men i gang kommer man jo, og så sidder samme følelse i kroppen bagefter IGEN ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, heldigvis er der mange gode bøger i verden! :-) Men du har ret.

      Slet
  2. Det kender jeg noget så godt. Det er virkelig den følelse der definerer, om en bog er god eller bare fantastisk!

    SvarSlet